(3) Khasiat Surat Ali 'Imran


Surah ini mengandung banyak sekali khasiat dan keutamaan, sebagai doa pelindung, doa pembuka rezeki, pengasihan, pengobatan.dll
Surah Ali Imran ini dan surah Al Baqarah dinamakan "Az Zahrawaani" (dua yang cemerlang), karena kedua-dua surah ini mengungkapkan hal-hal yang disembunyikan oleh para Ahli Kitab, seperti kejadian dan kelahiran Nabi Isa, kedatangan NabiMuhammad dan sebagainya.
Surah Ali ‘Imran ini diturunkan di madinah mempunyai 200 ayat. Dinamakan Ali Imran kerana memuat kisah keluarga Imran yang di dalam kisahnya disebutkan kelahiran Nabi Isa, persamaannya dengan Nabi Adam, kenabian dan beberapa mukjizatnya, serta disebut pula kelahiran Maryam puteri Imran, ibunda  Nabi Isa.

Keutamaandan khasiat surah Ali 'Imran


Banyak sekali keutamaan surah ini di antaranya:
Sabda Rasulullah saw: “Barangsiapa mempelajari, menghafal dan mengamalkan surah ini, dia mendapat balasan yang besar di sisi Allah SWT. Kelak di akhirat, surah ini akan berjalan dengan surah Al-Baqarah melayang-layang seperti awan, memberi perlingungan  atau payung. Ia akan melindungi dari segala bahaya api neraka .
Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud: ” Dalam tiga surat terdapat asma Allah al-a’zham dimana kalau untuk berdoa kepada Allah maka terkabullah dan jika untuk memohon maka terpenuhilah yakni didalam: Surat al-Baqarah, permulaan surat Ali Imran dan dalam surat Thaha.
Imam ad-Dailami dari Imam Makhul mengatakan: “Barangsiapa membaca surat Ali Imran pada hari Jumaat maka para malaikat memohon keampunan untuknya sampai malam hari.”
Juga Imam Ibnu Zanjawaeah dari Imam Wahab Ibn Munabih menjelaskan: “Barangsiapa membaca Surat al-Baqarah dan Ali Imran pada malam Jumaat maka baginya Nur cahaya diantara Arasy dan dasar bumi.”
Dari sahabat Utsman bin Affan r.a. Imam ad-Darimi mengatakan dari sahabat Utsman ibn Affan r.a. yang bermaksud:
“Barangsiapa membaca akhir surat al-Fatihah, ayat Kursidan dua ayat surat Ali Imran (iaitu) (Innafi qlfissamawati…ila akhirissurati) pada malam hari, maka ia tercatat melakukan ibadah seluruh malam.”
Dan siapa membaca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan dua ayat surah Ali Imran, dibacanya ketika sehabis sembahyang fardhu, maka tempat kembalinya adalah syurga.
Khasiat surah al imran
Diantara khasiat surah ini dalam kehidupan sebagai berikut:
1. . Ayat 200
- Ditulis pada roti lalu diberikan untuk perempuan yang biasa keluar rumah tanpa izin, maka insyaAllah menjadi baik, dan tidak lagi keluar tanpa izin.
- Ayat 200 ini juga diamalkan untuk menwujudkan kasih sayang suami dalam rumah tangga.
- untuk menjadi doa agar anak menjadi anak yang berbakti dan pintar maka Ayat 200 dan Ayat 19 Surah As-Shura dibaca dan dicium atau ditiup pada ubun-ubun anak. Bisa juga ditiup pada air dan masakan.
2. Barangsiapa membaca ayat 1 - 3 dari surah ini, dia akan di hindarkan  dari segala penyakit dan selamat dari gangguan jin.
3. . Baca ayat 1-2 berulang-ulang kali, insyaAllah ia akan menjadi sebuah kesabaran bagi orang yang sedang ditimpa musibah, kesusahan, kesempitan hidup karena didalamnya terkandung Nama Allah Yang Agung.
Dibacakan ayat 1-2 ini sebanyak banyaknya  kepada orang yang sedang sakit, insyaAllah akan diampuni dosanya.
4. Ayat 8 dibaca setiap kali selesai melakukan solat fardhu, insyaAllah pembacanya akan mati dalam beriman.
5. Beberapa amalan doa selepas solat yang dapat menimbulkan kasih sayang antara suami isteri, anak-anak, kaum kerabat, jiran-jiran, rekan-rekan, orang bawahan dll  yaitu membaca surah Al Imran Ayat 31. Amalkan ayat ini setiap hari selesai solat fardhu lima waktu.
6. Jika mempunyai masalah perniagaan,sebagai doa penglaris  amalkanlah membaca ayat Surah Ali Imran Ayat 37, diamalkan ketika mengusahakan sesuatu dan dibacalah juga setelah solat fardhu.
7. Dalam kehidupan sehari hari, kita banyak melakukan kesalahan dosa, terutama dosa-dosa kecil. Baca ayat 16 untuk memohon keampunan dari Allah SWT.
8. Bacalah ayat 26 sebanyak 7 kali sehabis shalat Subuh dan 7 kali sehabis shalat Maghrib dan dijadikan amalan setiap hari. InsyaAllah, akan dibukakan bagi orang yang mengamalkannya rezeki untuk membayar hutang-hutangnya.
9. Bacalah ayat 38 berulang-ulang kali khusus sehabis shalat fardhu dan ketika isteri sedang hamil, insyaAllah akan dikurniai seorang anak yang soleh.
10. . Ayat 53 adalah doa agar tergolong orang beriman. Amalkanlah membaca doa ini untuk dibangkitkan dalam rombongan Nabi Muhammad SAW pada hari akhirat kelak. Antara kelebihannya ialah jika diucapkan sehabis shalat sebelum berkata-kata , maka Allah SWT akan memasukkannya dalam doa setiap makhluk-Nya di lautan dan daratan. (tafsir al-Fakhrurrazi, tafsir ayat 53, surah Ali-Imran).
11.Bacakan Ayat 83 untuk melembutkan hati. Baca 3x dan tiupkan kepada orang atau air untuk di minum.
12. Ayat 173 adalah doa apabila menghadapi tekanan / stress. Baca ayat ini sebanyak mungkin sebagai zikir ,InsyaAllah hati akan menjadi tenteram.
13.Barangsiapa yang ingin supaya isterinya mudah bersalin, bacalah ayat 191 sebanyak 3 kali pada pusar isterinya sambil diusap-usap dengan tangannya ketika hendak tidur, lakukan amalan ini sehingga ia bersalin, insyaAllah Tuhan SWT memudahkannya.
14. Amalan Rasulullah saw. selepas solat Tahajjud membaca doa ayat 190-194 karena ketika itu adalah salah satu waktu doa dikabulkan oleh Allah SWT. Selesai  membaca ayat ini, mintalah kepada Allah SWT segala sesuatu yang diinginkan, baik untuk keperluan dunia maupun akhirat, insyaAllah akan dikabulkanNYA.
15.Ayat 190 - 194 dan Ayat 199 dibacakan pada air dan diberi minum pada yang bermasalah rumahtangga sebagai perukun rumah tangga.

Sumber : http://bliss-infinity.blogspot.com/2009/01/surah-ali-imran.html
Share on Google Plus

- Unknown

خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ artinya : "Sebaik-Baik Kalian Adalah Orang Yang Belajar Al-Quran Dan Mengajarkannya."
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentar:

Post a Comment